Balkongläsning



Nej ta de lugnt, det här är inte min balkong. Jag hade däremot önskat att de vore de, men jag ska se till att piffa upp min också nu när sommaren börja närma sig med stormsteg.

Jag hade nämligen tänkt att sätta mig ute på balkongen i solen och läsa min rekryteringsbok :) . Tro de eller ej, men jag har hittat en bok som jag tycker är rolig att läsa.

Det står en del i den här boken om kompetensmodeller, läs gärna igenom dom och försök finna ut vilken person du är. De är någonting du kan ha nytta av vid en intervju eller om du kan använda dig av vid rekryteringsprocess.  Jag insåg att de var många som jag tyckte passade in på mig, samtidigt som jag såg mina brister.

Sammarbetsförmåga: Arbetar bra med andra människor, relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt.
Relationskapande:Är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang, skapar och underhåller kontakter.
Övertygande:Är duktig på att påverka och övertyga andra. får andra att hålla med och ändra sin åsikt eller sitt beetende.
Affärsmässig: Förstår och tillämpar affärsmässiga principer på ett bra sätt. Fokuserar på kostnader,intäkter,vinst,marknader och vad som kan ge störst avakstning.
Ledarskap: Leder,motiverar och förser andra med befogenheter som krävs för att effektivt nå gemensamma mål.
Stresstålig: Är lugn, stabil och kontrollerande i stresssitutationer. Behåller en realistiskt perspektiv på situationer och fokuserar på rätt saker.

Det finns många, många mer kompetensmodeller i boken Kompetensbaserad, rekrytering, intervjuteknik och testning skriven av Malin Lindelöw Danielsson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0