Bergsvandring och lera

Godmorgon.

Vi har ingen tv här borta och det är bara så skönt. Inget osocialt tv tittande utan istället sitter vi och äter frukost tillsammans, slurplar i oss kaffet i lugn och ro men framför allt så umgås vi på riktigt. Hade det inte varit för att jag ibland tycker att det är himla skönt att krypa ner under en filt i tvsoffan, så hade jag nog kastat ut den för länge sen.

Frukost på sängen är bland det mysigaste jag vet. Kanske ännu bättre när frukosten är toppad med färsk mango. Mangon här är helt otrolig, och jag vet inte hur många kilo mango vi lyckats få i oss det senaste dagarna. Mangon har nämligen inte alltid säsong här utan dök upp nu i veckan på fruktmarknaden. Så nu äter vi tills det står ut ur öronen på oss.

Vi fortsätter att hitta på utflykter även om det börjar tappas av. Vi har gjort det vi känner att vi vill göra här i Taipei nu, vilket är skönt eftersom jag bara har några knappa veckor kvar. Hur är det möjligt att tre månader går så fort, men det innebär också att det inte är så länge tills han kommer hem igen. En riktigt roligt utflykt var när vi åkte och drejade.

Oj vad roligt det var. Vi fick oss några härliga skratt och några fina skålar att ta med oss hem till Sverige. Det är kanske det här som jag älskar så med att vara på storstadssemester. Att man tvingas att göra saker, inte bara betala skyhöga pengar för att ligga på en solstol i två veckor. Även om det såklart också har sin charm, men efter en sådan här resa kommer vi hem med så många fler minnen och upplevelser. Det är sällan vi pratar om stränerna i Italien, men desto mer pratar vi om när vi fiskade på reven i Fiji, eller när vi klappade kängrus i Austrialien.

Nu kommer vi alltid bli lite påminda om när vi åkte och drejade, för dessa skålar är nu på bränning och ska få lite färg sen ska de tas med hem. Valde en färg som ser ut som ljus ek. Vi får väl se om det blir så snyggt som jag föreställer mig.

Vi ägnade sen hela söndagen åt att vandra i bergen/djungeln. Promenaden pågick över 4 timmar och tills benen var som spagetti på oss. Det gick uppåt, uppåt och mer uppåt. Men vilka fina platser vi kom till och vilka utsikter. Matsäck hade vi packat ner, och den åt vi medan jag badade fötterna i ett vattenfall.

Molnen låg ganska högt så det var svårt att med en iphonekamera fånga utsikten som var vid den här platsen. Men vi såg långt över Taipei, Taipei 101 skymtade långt där borta, Vi såg floden slingra sig genom staden och ut i havet och bergstoppar som ramade in staden. Vackert.

Idag är det Valborg, tror inte det kommer skymtas några brasor här borta. Däremot tänkte vi gå ut och äta lite lyxigt ikväll. Jag brukar vara väldigt bra på att hitta anledningar till att fira och lyxa till det lite, så idag är inget undantag. Trevlig Valborg till er.

Födelsedag.

Hipp Hipp Hurra hördes det från många håll och kanter igår på min stora dag. Inte hade jag kunnat tro att en födelsedag skulle kunna bli så bra trots avståndet till nära och kära. Tur var det väl att jag hade en av mina kära här som uppvaktade mig på tok för mycket hela dagen, bortskämd var jag minst sagt.

Tårta på sängen förgylld av "fin" sång, och paket. Exakt som jag önskar att ha morgonen på min födelsedag. Sen fortsatta firandet hela dagen, telefonsamtal efter samtal, sms efter sms, och så många gratulationer på internet, fler än vad jag trodde jag hade vänner. TACK snälla ni.

Jag är ju bara så svag för små muffins, och dessa var ju bara helt otroligt söta och dessutom väldigt goda. En av gårddagens aktiviter gick till ett cupcakery. Där vi fullkomligt frossade i minimuffins och champagne. Rätt bra födelsedagsfika va?

Ja om någon av er får föra er att besöka Taipei, Taiwan någongång så är Les Bebes CupCakery ett måste.

Min tid som 25 år är nu förbi och det har varit ett händelserikt och väldigt bra år. Jag försökte igår att blicka tillbaka på året som gått och försökte sammanfatta det bästa av det här året, vilket var svårt. Det har ju hänt så mycket. Men skulle jag bara välja en sak så är det nog min viktresa och allt vet den har inneburit för mig.
Ett mycket gladare och stabilare jag, 20 kilo lättare, springer gansak lätt 1 mil, men framför allt att jag nu stolt kan säga att jag känner mig snygg och stolt över mig själv på ett sätt jag aldrig upplevt förut ♥.

Såklart när man blickar tillbaka på det senaste året blir man ju såklart väldigt nyfiken på det kommande året.
Jag vet att jag kommer ta ett jämfotahopp upp i karriären när jag kom hem från den här resan. Jag vet att det kommer födas en liten krabat i min närhet som jag kommer älska mirakulöst mycket. Kanske är det också året som jag ska klara tjejklassikern med hejdundrades tider.  Ja vi får väl se hur året som 26-åring kommer att bli, en ska är jag säker på och det är att jag ser fram emot det kommande året och alla dess utmaningar och händelser.

Kram.

Mängder av upplevelser men ingen påsk

Här firar vi inte påsk. Det närmaste påsken vi har kommit var när vi i veckan besökte IKEA och sprang på påskmust som jag givetvis inte kunde hålla fingrarna ifrån. Sen har jag ju fått ta del av mängder av påskmat på IG, oj vad gott det ser ut. Laxen, sillen, ägghalvorna, och ja gottegrisen i mig vaknade till liv av alla påskbilder.

Här borta fortsätter det var helt underbart. Dock har vi haft en aningen turbulent vecka med lite onödigt mycket action. Min kära lyckades nämligen både bryta fingret och få en allerisk chock samma dygn så nu har jag fått bekanta mig med Taiwanesisk sjukvård. Någonting jag gärna hade undvikit. En akutmottagningen som man bara ser på amerikanskfilm var vår verklighet för ett dygn, och nu är vi lite extra tacksamma för den svenska sjukhusmiljön. Men han är på bättringsvägen och förhoppningsvis blir inte hans finger allt för krokigt, annars har jag lovat att älska honom ändå.

Vår senaste utflykt var till Keelung som låg ungefär en 30 minuters bussresa från Taipei. Där möttes vi av fantastisk natur och stod länge och bara blickade ut över havet. Vi är så glada för allt vi får uppleva och att vi fått möjligheten att kunnat resa så mycket tillsammans som vi gjort. Såklart handlar allt om prioriteringar, vi har ingen bostadsrätt, inte heller en uppsjö av sparade pengar men vi har mängder av fina minnen och upplevelser i vår ryggsäck från jordens alla hörn. Någonting vi är så tacksamma för och aldrig hade velat ändra på.

Nu är det mindre än en månad kvar för mig här borta. Det känns helt okej, även om jag drar mig lite för att åka hem och tvingas säga hejdå igen. Det är ju bara för jobbigt och det känns som om vi har gjort det tillräckligt nu. Fast när jag tänker på att vi totalt klarat av 14 månader med varandra på andra sidan jorden, känns inte 3 månader som en jätteutmaning.

Nu ska jag njuta av min sista tid här lite extra, och jag hoppas att ni har en riktigt mysig påsk där hemma.
Kram.

Ingeting är som hemma och jag fullkomligt älskar det.

Jag har det fortfarande helt underbart. Nu har vi haft besök i över två veckor och det har varit fantastiskt kul att få  visa upp och dela med sig att vårt liv här borta till mina svärföräldrar. Jag tror och hoppas att de är väldigt nöjda med sin semester.

Det är nästan fånigt hur bra jag har det. Avskaft nagellack, bruna bena, sol nästan varje dag, 27 grader om dagarna. Det är inte så noga med någonting utan jag tar dagarna exakt som det kommer. Massvis med tid som jag kan ägna åt bara mig själv. Det här är en semster jag nog aldrig kommer glömma.

Även om jag allt som ofta ser detta som min semester, har jag nu ägnat så pass lång tid i det här landet att det faktiskt börjar kännas som om jag bor här. Det är inte längre så främmande. I bland måste jag nypa mig lite extra hårt i armen för att inte glömma bort att det är riktigt som jag är på andra sidan jorden och har möjligheten att upptäcka så mycket. Just den dagen när jag promenerade förbi dessa spelande killar slog det mig, oj wow, ja jag är faktiskt utomlands och ingenting är som hemma och jag fullkomligt älskar det. Jag, tjejen som är så hemmakär.

Jag trodde nog att jag skulle längta hem betydligt mycket mer än vad jag gör. Jag saknar mina vänner och min familj såklart. Men när jag kikar in på facebook eller på instagram och påminns om livet där hemma, så skulle jag ljuga om jag säger att jag blir avundsjuk och längtar hem. Nej tack säger jag till den svenska vardagen, ett tag till.

Vet att ni är några som undrar vad jag sysslar med på dagarna. Ja, nu när jag tar dagarna lite som de kommer brukar det resultera i mängder av olika aktviteter och utflykter. I bland besökare jag/vi någon bergstopp och kikar in ustikter, badar kanske i någon varmkälla, eller så cyklar jag en tur längst med river side. Tränar en heldel, springer några kilometer här och där. I dag bestämde jag mig för att åka på badhus och simma i en timme. Jag provar massvis med ny mat, äter frukt så det står ut i öronen på mig. Kollar in de mesta fula plaggen som troligen gjorts i denna värld, hittar guldkorn som jag måste shoppa. Målar naglarna. Lockar håret och plattar det snart därpå. Solar på takterassen. Jag läser böcker. Hänger i parker, letar efter sköldpaddor. Skrattar åt välklippta hundar med kläder på. Smälter inombords av alla söta barn som lever här. Försöker lära mig några ord kinesiska. Besöker tehus. Ler åt alla damer som fullkomligt älskar mig.

Ja ni hör, jag har fullt upp med helt oviktiga saker.

Ja en lite update sedan sist. Undra vad jag ska göra i morgon?...