Pittoreskt men samtidigt väldigt primitivt

Nu sitter jag här igen framför datorn och ska försöka dela med mig av min vardag och höjdpunkterna sedan sist. Jag har varit här över en månad, en månad som fullkomligt sprunigt fram i tiden. Varje dag upplever jag någonting nytt, samtidigt som känslan av att det här har jag gjort förut börjar infinna sig allt oftare. Den känslan har jag saknat, jag är inte längre lika vilse.
 
Jag börjar förstå vad kassörskan på Welcome säger till mig när jag betalar mina saker. Jag vet hur jag köper en biljett till tunnelbanan. Jag börjar hitta i området.  Jag vet vilka nudlar jag gillar och inte gillar. Jag börjar också inse det faktum att taiwanserna kommer gå i jacka när jag går i skjorts. Men det är okej, jag får acceptera det. Jag vill inte svettas. 
 
 
Den här parken ligger ungefär 10 minuters promenad från där vi bor. Har redan hunnit besöka den några gånger och varje gång fascineras jag över palmerna. Egentligen är det väl som vilket träd som helst, men jag tror att dom påminner mig lite om att jag är utomlands och den tacksamhet jag har för möjligheten att kunna vara här.
 
 
I parken är det ofta fullt av människor, unga som gamla som promenerar. Fotbollspelande små knoddar som ibland spelade fotboll men också mitt i matchen bestämde sig att för att leka med ekorrarna som sprang förbi, eller leta myror i gräset. Charmigt. 
 
 
De flesta husen här är väldigt slitna, grå och skulle med stor säkerhet behöva genomgå en fasadrenovering. Jag skulle nog beskriva det lite som pittoreskt och samtidigt väldigt primitivt. Men mitt bland allt detta dyker det upp riktiga små guldkorn. Här var ett litet maccaron ställe som lika gärna kunnat haft sin plats på en sidogata till Champrs Elysees i Paris. Den här blandingen att nytt och gammalt är ju bara alldeles, alldeles underbart. 
 
 
Samma sak gäller resturangerna. Det finns restauranger där man sitter på plaststolar och där allt är väldigt enkelt och torftigt men där maten är fantastisk. Samtidigt som resturangen brevid kan vara väldigt trendigt inredd och i framkanten på den inredningsdesign som vi har i Norden förtillfället.
 
 
Redan innan jag "flyttade" hit hade jag en filosofi om att jag skulle kunna köpa mängder av blommor till lägenheten. Billigt, och att det skulle finnas en hel uppsjö av blommor att välja mellan. Riktigt det kan man också. Vi besökte blomstermarknaden i helgen som är lördag-söndag varje vecka. Det var så billigt och så fint att jag höll på att kikna. Så i helgen som kommer ska jag köpa blomor. 
 
 
 
 
Fick ett mms av mamma igår kväll om att det var snö hemma i Sverige igen. Inge vidare kan jag tro. För gissar på att ni är sugna på vår. Den dyker nog upp snart får vi hoppas. Nu ska jag springa ner och köpa mig en kaffe.
 
Ha det bra och var rädda om er.
Kram.

Kommentarer
Postat av: Tina

Ser ut att vara en mysig stad, och du är lika fin som alltid.

2014-03-21 @ 06:33:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0