Kyliga kvällar

Nu på kvällen regnar det lite smått och det är faktiskt kyligt ute. Vilket kan ses som tydliga tecken på att hösten har kommit. Jag och David ska bara hålla oss inne ikväll och se på en film och äta popcorn i soffan.  Fredagar av dessa slag är högt uppe bland mina favoriter.

Det finns väl inget så passande som en varm soppa dagar då det regnar och är kyligt. Idag blir det svärmors Lenas recept, på fisksoppa. Eller från början är faktiskt det här receptet från Davids Faster, men som sedan landat hemma hos Lena och nu vidare hem till mig och David. Soppan är helt fantastiskt god och känns riktigt lyxig även om det inte är många ingridienser i den. Det är sällan jag på bloggen delar med mig av recept men idag känns det som om jag mer än gärna vill bjuda på det här receptet.

Fisksoppa (4 personer)
500g krossade tomater
3 gula lökar
1 kruka färsk dill
1 fiskbuljon
2 - 3 dl matgrädde/ alt grädde
400 g Räkor, eller någon sorts fisk
Curry
5 dl vatten

Hacka löken, och fräs den tillsammans med lite smör och curry, efter smaklökarna. Själv har jag ganska mycket curry. Tillsätt sen det krossade tomaterna,fiskbuljongen och vattnet. (Du kan också ha en liten skvätt vittvin om det skulle finnas i hushållet) Låt koka i  ca 15 minuter. Därefter tillsätter du grädden, och den hackade dillen. Koka 10 minuter. Sen lägger du i fisken, och låter den bli klar, räkorna ska bara värmas och övrigt fisk ska väl kortsagt gå från genomskinlig till vit.

Smaklig måltid, Servera med ett gott bröd och ett glas vittvin, för en perfekt fredag!

Kram

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0