Kärleken för Paris

Att resa utan några som helst förväntningar, är enligt mig det absolut bästa. Jag hade inte förväntat mig något speciellt om Paris, hade hört lite delade meningar om staden och allt jag såg fram emot var att få vara hundra procent ledig. Men oj vad den staden imponerade på mig. Allt från stadens mat, människor, shopping, artiketur, jag faktiskt allt var helt fantastiskt. För er som inte varit i Paris så är det bara att packa väskorna, den staden måste enligt mig besökas. Jag kan med all säkerhet säga att jag inte åkt dit för sista gången.

Eftersom jag fått nytt jobb, och schemat därmed är rätt så pressat, blev det endast två nätter i Paris. Vilket gjorde att vi såg till att ta vara på tiden väl, samtidigt som vi inte alls stressade runt för att se "allt" staden hade att erbjuda. Vi gjorde det som föll oss in, vilket resulterade att vi såg endel av turistattraktionerna i ett lugnt tempo. Hotellet vi spenderade våra nätter, var inrett i väldigt genomtänkt  fransk lantlig stil, och jag fullkomligt älskade hotellet och dess inredning. Det var inte bara en sak jag hade kunnat tänka mig ha här hemma i lägenheten. Fantastisk service vilket är det viktigaste för att jag ska trivas.
Vi landade vid lunchtid i fredags, och våren slog emot oss. Solen värmde och franskmännen var betydligt mer lättklädda än vi. Vi passade på att sätta oss på en uteservering och njuta av en riktig fransk baugette. I fredags besökte vi även Notre Dame, där jag tände ljus för min saknade Gammel-mormor, och på kvällen besökte Sacre coeur och njöt av en fantastiskt utsikt över Paris i kvällssken. Vi unnade oss tre-rätters middag båda kvällarna vi hade i Paris, och jag fick därmed chansen att smaka både på sniglar, löksoppa och creme brulee, tre franska delikateser.



Lördagen fylldes av ännu mer fantastiska byggnader och kärlek till Paris. Vi besökte triumpfbågen, och promenderade längst hela champs elysees, och ner till louvren, ett riktigt vackert promenadsstråk. Efter ett tips från en vän som tillbringat en tid i Paris åkte vi till judiska kvarteren vid St:Paul, något som skulle motsvara Stockholms Söder. Ni som har läst min blogg en stund har nog inte missat min förkärlek till Södermalm, och dessa två områden påminde mycket om varandra, och är väldigt tacksam för det tipset.





Nej, men det är väl klart att jag inte missade Eiffeltornet. David som besökt Paris tidigare var fullt beslutsam om att detta skulle ses kvällstid, och jag förstår honom. Mäktigt, är ett riktigt passande ord för den synen. Vi pussades som alla andra under tornet och facinerades över denna ståtliga järnbyggnad. Vi tog också en romantiskt tur på floden seine, det var romantik vi var ute efter och då var det enligt svärfar ett måste att ta en båttur på floden, han som tidigare gjort det med några kollegor men trots det kände lite romantik i luften.


Sammanfattningsvis vilket ni kanske förstår så har vi haft det underbart. Jag kände att vi behövde det här, få rå om varandra ordentligt nu när det så smått börjar närma sig perioden då vi ska leva som särbos. Hoppas inlägget inspererar er till att åka till Paris, för som sagt enligt mig är det helt klart värt det. Vi tog även lite bilder från en marknad som vi sprang på med otroliga möbler som jag får skriva om vid ett annat tillfälle. Jag skulle kunna skriva om dessa två dagar i timmar, men får nog ge mig här.

Kram.




Kommentarer
Postat av: Anonym

ååå jag vill dit igen nu!!! :) Kram Annie

2012-01-18 @ 21:35:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0