wow, snacka om service...

Ni som känner mig privat vet vilket brinnande intresse jag har för service. Min sambons öron blir ibland jätteröda av allt mitt babblande om service hit och service dit, och jag kan nog inte räkna de gånger som jag vänt på klacken i en butik när jag inte mötts av tillräckligt god service. I dag har jag varit på servicekurs, och ja det finns en liten inneboende dröm hos mig att jag i framtiden ska få hålla sådana kurser, men skillnad ska  vara att jag inte vill lära ut service, för i min filosofi är att service inte går att lära, utan service finns i vissa människor och i vissa människor saknas de.  Intressant att hålla en kurs då? Kurser är väl till för att lära sig kan man ju tycka...
 
Ja visst är det så, och det vore aningen meningslöst att stå och lyssna på mig i timmar utan att få någon lärdom av det.  Men jag vill att service ska uppmärksammas, för det får varenda kotte som lyssnar att reflektera kring hur man själv är, och kanske kan man från botten av sitt hjärta ändra sitt sätt att bemöta kunder eller vilka det nu än kan vara så förtjänar service. Men att lära ut service efter vissa manualer, hälsningsfraser och så vidare går inte hem hos mig. För nog skulle man om man slet riktigt hårt även kunde få en hund att se glad ut och säga hej, men ett hej med en genuin känsla av service går inte att lära, det kommer innefrån. 
 
Även om det nu "snackas" om service på varenda kickoff, medarbetarmöte, kurs, budgetredovisning, arbetsintervju och nästan varje sammanträff, så är det nästan aldrig man möts av en förstaklassig service, jag menar ett  w o w, vilken service!
 
På kursen idag fick vi ta del av lite w o w händelser som var så härliga att jag vara  var tvungen att dela med mig. 
 
En kvinna kommer in i varuhuset för att köpa en klänning till en fest hon ska på till helgen. 
Hon får hjälp att hitta en mycket fin klänning, och när hon är påväg att betala
uppmärksammar hon expeditens örhängen. -Vart har du köpt dom frågar kunden?
Det är köpte här en våning ner, vi kan gå ner tillsammans och ser efter om de finns kvar.
Väl nere hos smyckeshandlaren visar det sig att just dessa paret är slut, och expeditetens säger då.
- Vet du vad, låna mina så kan du bara komma inom butiken och lämna tillbaka dom efter helgen.
Ja det gjorde kvinnan, och den expediten skapade ett w o w. 
 
En man kom in i en butik för att köpa en ny kostym till ett mycket viktigt möte dagen.
Mannen ger indikationer på att det är väldigt viktigt och att han känner en viss oro för detta.
När han på morgonen sätter på sig den ny inhandlande kostymen för att bege sig till mötet och lite nervöst sätter händer i byxfickan, hittar han ett visitkort från butiken där han dagen innan köpte sin nya kostym med texten. "Lycka till på mötet, det här kommer gå bra".
Vart tror ni han köper sin nästa kostym?
 

Visst är det härliga berättelser, och ibland kan endast en liten tanke betyda så mycket. Nu tänker jag avsluta den här dagen med att krypa upp i soffan tillsammans med sambon och se hur han haft det idag. 
 
Kram. 
 
 

Kommentarer
Postat av: Farmor

Härligt Sara.Jag blev så glad så tårarna kom. Lite av det här tror jag både din pappa och faster har.

2012-10-10 @ 11:11:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0