Shanghai

Vi har redan hunnit med några dagar i Shanghai, efter våran avstickare till Xián. Xián hade mycket historik bakom sig, även om historia inte ligger varken mig eller David närmast om hjärtat så var det väldigt intressant att besöka Xián. Mamma Anna-Lena hade hjälpt oss att boka vårat utvalda hotell via hotels.com, vilket gick väldigt smidigt och vi hade ett rum bokat och betalt när vi kom fram till Grand New World Hotel i Xian.  Hotellet var helt okej, även om bilderna kanske var något missvisande exakt som det hotell vi befinner oss på just nu i Shanghai. Men jag kan lova att vi har bott betydligt sämre under den andra långresan. I Xián stannade vi bara två nätter, för det enda som var planerat var att få se terrakottaarmén vilket vi också fick. Det var verkligen en häfftig sak att ha sätt och det är är helt otroligt vad man gjorde och offrade för en kejsare. Nu är vi som skrivit i Shanghai, staden med miljoner skyskrapor. Jag har aldrig sätt så mycke höga skyskrapor, med blinkande och glittrande lampor på kvällarna. Det är så vackert och mäktigt rent utsagt. Staden är betydligt mer västerländsk inspirirerad än Peking vilket innebär att man känner sig något mer hemma här och kontrasterna är inte lika stora även om man fortfarande märker av dom. Peking var nog och andra sida en stad med mer charm än Shanghai och att avgöra vilken av städerna jag giller mest skulle vara väldigt svårt. Nu är det bara en vecka kvar här i Kina vilket känns både lite skönt samtidigt lite tråkigt eftersom det här äventyrer också snart är över för den här gången. Man sparar länge för att få uppleva något i en ganska kort tid i förhållande till tiden man sparar, men det är väl så det är. Det har blivit bättre med maten här, och nu har man sina personliga favoriter samtidigt som man varje måltid försöker beställa in någonting nytt, i hopp om att få en till favorit på listan. Det godaste jag har ätit här i Kina är...köttbullar på IKEA! Ja jag skämtar inte vi var bara tvugna, suget efter svenskmat var verkligen stort och lyckan var obeskrivlig när jag satt där med potatismos, köttbullar, brunsås och lingonsylt. Tyck att jag är konstig om ni vill, men hade ni varit här tror jag många av er hade förstått lyckan av köttbullar. Annars är nudlar och stektris och stekta dumplings helt godkända måltider. Idag ska vi åka hop on, hop off buss i Shanghai för att se oss omkring lite mer, sen ska vi också åka upp i en skyskrapa på nästan 400 meter, oooh hoppas hissen inte går sönder.

Hoppas ni har det bra där hemma, jag kan tänka mig att ni som har semester är bruna och fina. Vilket jag och David inte är men vi brukar trösta oss med att vi iaf har snygga skor med oss hem.

Kram


Utsikt från hotellets restaurangen.


Bakom oss har var en av världens högsta byggnader.
Den jag tydligen ska åka upp i...!


Shanghai



Det är verkliga kontraster i Shanghai,
Brevid en skyskrapa kan det här visa sig.


Kineserna gillade också köttbullar på IKEA



David bekymmrar sig över den starka maten
från Sichuanprovinsen. HOT!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0