Sara, Sociolog

Ja det är mina förhoppningar, att jag om två år kommer ta ut en högskoleexamen och genom det kunna kalla mig för sociolog. När man studerar får man ofta frågan, ah vad läser du till? Jag läser till sociolog, då brukar en vidare fråga bli aha till socionom. Nej det är viktigt att skilja på dessa yrken, jag läser alltså INTE till socionom. Jag hade tidigare en plan på att utbilda mig till socionom men insåg innan jag sökte att det nog inte var riktigt det jag ville arbeta med.  Jag tänkte att jag ska klargöra de funderingar jag vet att några av er läsare har, dvs. vad är en sociologi, och vart jobbar en sociolog?  Sociologi består i stort av att studera och förstå individers, gruppers och samhällets handlingar och beteenden och förhållanden till varandra. En fråga vi ställde oss i dag på föreläsningar var varför man i storstaden beter sig på ett visst sätt? Ta till exempel tunnelbanan, där alla människor står som packade sillar, " människorna är så fysiskt närvarande men psykiskt frånvarande" . Vi människor på tunnelbanan låtsas som att vi inte ser varandra, men ändå ser vi varandra så pass mycket att vi inte går in i varandra. Varför är det så? - typiskt sociologi fråga.  Spännande enligt mig!

En sociolog kan arbeta inom många olika områden, just eftersom att ämnet sociologi  innehåller en mängd olika områden.  För att ge några mer konkreta exempel kan en sociolog arbeta som utredare, handläggare, samhällsplanering, resursutveckling, optionsundersökningar, personal och organisationsfrågor och mycket mycket mer. Min stora fråga nu som jag tycker är väldigt intressant är, arbetslöshetsfrågan, och hur vi påverkas olika i förhållande till vart vi bor, funderar på den ni?

Aha men är det inte de en socionom också gör? Nej vi är lika till namnet men inte till yrket. En socionom arbetar som till exempel, socialsekreterare, behandlar eller kurator. Finns säkert mycket mycket mer, har också fått uppfattningen om att en socionom även inriktar sig mer på individuell nivå. Rätta mig alla socionomer där ute om jag har fel.

Nu har jag redogjort lite för vad det är jag gör nuförtiden, och nästa gång jag får en fråga ska ja hänvisa till detta inlägg.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0