Matkasse

Som jag skrev i ett av inläggen igår så har jag och min sambo den här veckan beställt en matkasse från mathem. Igår kom det en kille och ringde på dörren och levererade två kassor med mat direkt vid dörren, exakt som på tv. Jag ska erkänna att jag var väldigt negatativ till hela det är konceptet till en början, och jag kunde inte i min fantasi tro att jag ett år senare hade en beställd matkasse i mitt kök. Den största anledningen till att jag var så negativ var för att jag tycker att människor blir mer och mer lata i samhället, micromat blir allt vanligare, halvfabrikat äts dagligen osv. så jag ansåg som jag uttryckte mig då - Fan människor måste väl orka handla själva! När jag hade beställt matkassen så berättade jag det för en nära kompis som sa haha men Sara har du beställt en latkasse? Och ja lite så kände jag till en början, fast man kan väl vara pigg och energisk och ikke lat även om man beställer matkasse, eller? Det är nog inte där latheten ligger i huvudsak, jaja även om jag inte beställde den här matkassen med anledning av min lathet så måste jag hålla med marknadsföringen av denna produkt, det är smidigt, enkelt och tidssparande. Min huvudsakliga anledning till att jag gjorde beställningen var att jag och min sambo behöver nya recept till stugan, och det har vi fått. Maten i kassen var otroligt fräsch, ekologisk och svensk, jag gillart! I går var det citronbakad kyckling med basilikasås och ungsbakad tomat på schemat oj vad gott det var. Jag tänkte att jag delar med mig av receptet och det är värt att prova för det smakade fantastiskt. Receptet var på kycklingklubbor vilket jag inte tycker är någon direkt höjdare, så ska jag göra om det blir det nog med kycklingfilé.

Recept för 4 potioner

900 g kyckling
1/2 paket färsk spenat
1/2 paket havregrädde - smakade kanon!
1/2 citron
1 gul lök
1 röd lök
4 tomater
3dl ris
1 kruka basilka
Salt, rosmarin, peppar
Olivolja, kycklingfond
ljus maizena

Sätt ugnen på 200 c och sätt en stekpanna på spisen
koka riset enligt ansvisningar
kycklingen:  Riv 1/3 av skalet på den fina sidan, lägg kycklingen i en bunke salta och peppra.
Gnid in citronskalet på kycklingen tillsammans med 1 msk olja, krydda med 1 tsk salt, 1 km peppar och 1 tsk rosmarin. Stek kycklingen med medelhögvärme i en stor stekpanna i ca två minuter.Dela tomaterna och lägg det i en ungsform tillsammans med den stekta kycklingen och sätt in i ungen i ca 20 minuter.
Basilikasåsen: Hacka den gula löken och fräs i en kastrull. När löken börja mjunka häll i 2 dl vatten och 1 msk kycklingfond, (jag körde 1/ hönsbulljong) pressa i halva citronen. När såsen kokar häll havregrädden och red av med 1 1/2 tsk maizena. Smaka av med salt och peppar, hacka basilikan och mixa såsen( jag mixade inte)
Strö strimlad rödlök och spenat över kycklingen innan det serveras.

Smaklig måltid!


Idag väntas helgrillad lax med mangosalsa, sambons tur att laga och jag väntar med spänning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0